Flitsbezorgers Gedragscode

Flitsbezorgers Gedragscode

De Flitsbezorgers Gedragscode vier grootste flitsbezorgers hebben een gedragscode opgesteld onderling. Hiermee willen ze conflicten gaan voorkomen in de toekomst met gemeentes en omwonenden. Het gaat hierbij om Flink, Getir, Gorillas en Zapp. Deze vier grote bezorgers hebben de gedragscode ondertekend.

In ons artikel over Flitsbezorgers hebben we al eens uitgelegd wat flitsbezorging is. We zullen het nog even kort uitleggen. Flitsbezorgers zijn bedrijven die je boodschappen binnen (meestal) 10 minuten bezorgen. Om dit te kunnen doen hebben ze “hubs” gemaakt midden in de woonwijken waar vandaan de fietsbezorgers vertrekken.

Het is echter niet mogelijk om bij deze winkels naar binnen te gaan om boodschappen te doen, je kan alleen maar bestellen via de App. Een woord dat veel wordt gebruikt voor dit soort winkels is “Dark Stores”.

Wachten op bestellingen

De bezorgers staan bij de hub te wachten op hun bestellingen en zodra er een bestelling binnen is brengen ze de bestelling (binnen 10 minuten) naar de klant toe.

Flitsbezorging verboden

Er zijn al verschillende gemeente waar de flitsbezorging inmiddels al verboden is. Amsterdam wilde de Darkstores al verbieden en de rechter heeft Amsterdam gelijk gegeven in die beslissing.

Wat staat er in de Flitsbezorgers Gedragscode?

Hier staan in totaal zes verschillende punten in.

Eén van deze punten is dat de bedrijven hun hubs met meer zorg gaan uitkiezen. Momenteel zitten er nog een aantal bij scholen, in winkelcentrums of in winkelstraten. De vier bedrijven willen de plekken nu met veel meer zorg gaan uitkiezen.

Ook worden de e-bikes begrensd op 25 km/h, alle bezorgers krijgen per uur betaald en ze worden niet aangepakt als ze te langzaam bezorgen. Ook worden de bezorgers niet beloond voor snelle bezorgingen.

Klachten van omwonende

De snelheid van het bezorgen geeft ook een groot deel van het probleem weer. Omwonenden worden gek van alle bezorgers die hun fietsen maar overal op de stoep neerzetten, ze rijden over stoepen heen en doen er alles aan om de 10 minuten bezorging te halen.

Hier hebben veel omwonenden last van en met deze nieuwe Flitsbezorgers Gedragscode hopen deze vier grote bedrijven dat de klachten en problemen met flitsbezorging zullen afnemen.